I. DEFINÍCIA POJMOV
1. Cestovná agentúra:
GU-TOUR, cestovná agentúra, s.r.o., so sídlom Ostricova 668/8, 900 43 Hamuliakovo, spoločnosť zapísal Mestský súd Bratislava III do Obchodného registra pod číslom Sro/139640/B dňa 15.8.2019, IČO: 52 576 833, DIČ: 2121071898, kamenná prevádzka - Herlianska 15 (OC Helios), 821 02 Bratislava, ďalej ako "GU-TOUR, cestovná agentúra".
2. Cestujúci:
Fyzická osoba, ktorá uzatvára Zmluvu o zájazde alebo ktorej majú byť poskytnuté služby cestovného ruchu na základe uzatvorenej Zmluvy o zájazde. Všetky osoby na strane cestujúceho sú povinné plniť svoje povinnosti vyplývajúce zo Zmluvy o zájazde spoločne a nerozdielne. V prípade, že na strane cestujúceho vystupuje viac osôb, používa sa aj na nich definované označenie “cestujúci” v jednotnom čísle.
3. Zákon:
Zákon č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení.
4. Trvanlivý nosič:
Prostriedok, ktorý umožňuje cestujúcemu alebo CK uchovať jemu adresované informácie spôsobom umožňujúcim ich použitie v budúcnosti na čas, ktorý zodpovedá účelu týchto informácií, a ktorý umožňuje nezmenené reprodukovanie uložených informácií, najmä papier, e-mail, SMS, USB kľúč, CD, DVD, pamäťová karta alebo pevný disk počítača.
5. Predajné miesto:
Prevádzkareň alebo iný priestor, kde cestovná agentúra obvykle vykonáva svoju podnikateľskú činnosť, vrátane webového sídla alebo iných prostriedkov diaľkovej komunikácie, ktoré umožňujú uzatvorenie Zmluvy o zájazde bez súčasnej fyzickej prítomnosti zmluvných strán.
6. Rodič:
Zákonný zástupca dieťaťa (otec, matka) alebo ním poverená osoba vo veku 18 a viac rokov, ktorá je počas zájazdu povinná dozerať na bezpečnosť a zdravie dieťaťa (osoba mladšia ako 18 r), ktorí sú zároveň cestujúcimi.
GU-TOUR, cestovná agentúra je zmluvný predajca zájazdov, ktorý sprostredkuje predaj zájazdov a služieb cestovného ruchu svojich zmluvných partnerov - tj cestovných kancelárií, s ktorými má uzatvorenú riadnu a platnú Zmluvu o obchodnej spolupráci a zároveň sú riadne poistené proti úpadku.
Pre prípad úpadku musia byť poistené cestovné kancelárie – usporiadatelia zájazdov v štáte svojho sídla a za podmienok, ktoré platia v štáte jeho sídla. Cestujúci berie na vedomie, že poistenie pre prípad úpadku sa nevzťahuje na všetky služby usporiadateľov, ale iba na zájazdy a prípadne ďalšie služby uvedené v poistnej zmluve medzi usporiadateľom a poisťovňou. GU-TOUR, cestovná agentúra nemá povinnosť byť poistená voči úpadku, túto povinnosť jej právne predpisy neukladajú.
GU-TOUR, cestovná agentúra uzatvára zmluvy výlučne vo svojej prevádzkarni, ktorá sa nachádza na Herlianskej ulici 15 v Bratislave (OC HELIOS) a ktorá je jej predajným miestom, prípadne na diaľku prostredníctvom webovej stránky www.gu-tour.sk, telefonicky alebo mailom na nižšie uvedenej adrese.
Ponuka zájazdov či iných služieb prezentovaná na webových stránkach cestovnej agentúry je zostavovaná na základe elektronicky prijímaných dát od konkrétnych usporiadateľov, ktoré sa aktualizujú a menia v závislosti od dostupnosti a aktuálnych cien. Cestovná agentúra nezodpovedá za ich správnosť, ani za následné zmeny.
Cestovná agentúra má povinnosť informovať cestujúceho o tom, cez ktorú cestovnú kanceláriu je predaj zájazdu sprostredkovaný. V mene cestovnej kancelárie musí byť uzatvorená Zmluva o zájazde alebo o sprostredkovaní služieb cestovného ruchu a cestovná kancelária zodpovedá aj za plnenie služieb vyplývajúcich z tejto zmluvy. Cestujúci je povinný sa oboznámiť so Všeobecnými zmluvnými podmienkami pre účasť na zájazdoch príslušnej cestovnej kancelárie.
II. OBJEDNANIE ZÁJAZDOV ALEBO SLUŽIEB CESTOVNÉHO RUCHU
Cestujúci objednáva zájazd prostredníctvom web stránky cestovnej agentúry www.gu-tour.sk príp. vykonaním objednávky – telefonicky na č. 0903 190 866, mailom na ca.gutour@gmail.com či osobne v prevádzkarni na Herlianskej ulici 15 v Bratislave. Takáto objednávka je zatiaľ nezáväzná. Cestovná agentúra následne preverí dostupnosť, aktuálnu cenu a urobí nezáväznú rezerváciu v príslušnej cestovnej kancelárii na určitú dobu (podľa podmienok konkrétnej CK), následne bezodkladne informuje cestujúceho. V prípade ponúk na poslednú chvíľu - last minute je možná doba nezáväznej rezervácie maximálne na 1 hodinu. Objednávka sa stáva záväznou po písomnom uzatvorení Zmluvy o zájazde, alebo Zmluvy o sprostredkovaní služieb cestovného ruchu.
Podpisom zmluvy cestujúci potvrdzuje, že je oprávnený cestovnú zmluvu uzavrieť, a to aj v prospech tretích osôb (cestujúcich), je oprávnený odovzdať sprostredkovateľovi a usporiadateľovi osobné údaje všetkých cestujúcich, že objednávku služby vyhotovil na základe súhlasu cestujúcich a že údaje zodpovedajú údajom uvedeným v ich cestovných dokladoch. Cestujúci zodpovedá za správne uvedenie osobných údajov, termínov a ďalších podmienok významných pre čerpanie služby. V prípade zdravotného obmedzenia je cestujúci tiež povinný oznámiť, či jeho zdravotné obmedzenie nebude mať vplyv na čerpanie služieb.
Cestovná zmluva medzi usporiadateľom zájazdu - cestovnou kanceláriou a cestujúcim je uzatvorená okamihom, keď ju usporiadateľ zájazdu potvrdí.
Cestovná agentúra si vyhradzuje právo objednávku služby zákazníkovi odmietnuť, a to najmä vtedy, ak objednávka obsahuje neúplné, nesprávne alebo rozporuplné údaje príp. ak ide o zákazníka, ktorý sa v minulosti ocitol v omeškaní platby za služby.
III. PLATOBNÉ PODMIENKY
Cestujúci je pri podpise zmluvy povinný zaplatiť cestovnej agentúre zálohu za zájazd vo výške stanovenej podľa Všeobecných zmluvných podmienok pre účasť na zájazdoch cestovnej kancelárie, ktorá zájazd organizuje. Podľa týchto podmienok sa stanoví aj výška a termín prípadného doplatku za zájazd. Platbu je možné zrealizovať výlučne priamym vkladom na účet do banky alebo bezhotovostným prevodom na bankový účet cestovnej agentúry/cestovnej kancelárie, prípadne platobným príkazom cez QR kód, pokiaľ je takáto možnosť k dispozícii.V prípade oneskorenej platby môže dôjsť zo strany cestovnej kancelárie k stornovaniu zájazdu, za čo cestovná agentúra nenesie zodpovednosť.
Ak sa jedná o zájazd na „vyžiadanie“ cestujúci zaplatí zálohu vo výške až do 100% pri podpise zmluvy, nakoľko cestovná kancelária je povinná najskôr požadovanú kapacitu overiť priamo u zahraničného partnera. Ak kapacita nebude potvrdená, záloha bude cestujúcemu vrátená v plnej výške.
IV. KONTROLA ÚDAJOV
Cestujúci si je povinný riadne skontrolovať všetky údaje uvedené v zmluve. Cestovná agentúra nezodpovedá za škody spôsobené uvedením nesprávnych údajov v Zmluve o zájazde či Zmluve o sprostredkovaní služieb.
V. CESTOVNÉ DOKLADY A VSTUPNÉ FORMALITY
Pri ceste do zahraničia musí mať každý občan platné cestovné doklady, ktorými je pas, alebo občiansky preukaz vydaný formou ID karty, prípadne je povinný si zabezpečiť vízové formality, ak sú v danom štáte vyžadované. Občania Slovenskej republiky môžu s občianskym preukazom cestovať na územie členských štátov Európskej únie, ďalej do Chorvátska, na Island, do Lichtenštajnska, Nórska, Švajčiarska, Čiernej Hory, Bosny a Hercegoviny, Macedónskej republiky, Srbska a Albánska. Pri cestách na územie iných štátov je potrebný cestovný pas s platnosťou minimálne 6 mesiacov po návrate. Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky odporúča rodičom, ktorí plánujú po 26. júni 2012 cestovať spolu so svojimi deťmi mimo územia Slovenskej republiky, aby požiadali o vydanie vlastných cestovných pasov pre deti. Dňom 26. júna 2012 totiž vstupuje do platnosti nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES), ktoré členským štátom ukladá povinnosť vydávať cestovné pasy už iba ako individuálne cestovné doklady. Táto európska právna úprava bude mať prednosť pred úpravou v slovenskom zákone o cestovných dokladoch, ktorý zatiaľ umožňuje vykonávať zápisy detí do cestovných pasov rodičov. V praxi to znamená, že zastupiteľské úrady Slovenskej republiky v zahraničí a príslušné útvary Policajného zboru v Slovenskej republike už od 26. júna 2012 nebudú vykonávať zápisy detí mladších ako 5 rokov do cestovného pasu rodiča. Slovenská republika a niektoré ďalšie členské štáty Európskej únie zastávajú názor, že na základe zápisu dieťaťa do cestovného pasu rodiča vykonaného do 25. júna 2012, bude môcť takéto dieťa cestovať mimo územia Slovenska bez vlastného cestovného dokladu, ak cestuje s rodičom, v ktorého cestovnom doklade je zapísané. Slovensko však má už v súčasnosti viaceré signály o tom, že niektoré iné členské štáty schengenského priestoru majú v úmysle od 26. júna 2012 neuznávať zápisy detí v cestovnom doklade rodiča - čiže budú striktne vyžadovať, aby bolo každé dieťa, bez ohľadu na vek, držiteľom vlastného cestovného pasu. Slovenskí občania sa tak môžu stretnúť so závažnými problémami najmä pri prekračovaní vonkajších schengenských hraníc v niektorých iných členských štátoch, ak nebudú mať aj ich deti mladšie ako 5 rokov vlastné cestovné doklady. Ak cestuje maloleté dieťa v doprovode inej osoby, ako je zákonný zástupca, odporúčame mať so sebou tiež písomný súhlas rodičov (zákonného zástupcu).
Všetci cestujúci zodpovedajú v plnom rozsahu za dodržanie všetkých pre vykonanie služby potrebných predpisov napr. pasových, vízových a zdravotných predpisov, predpisov pre spoločnú prepravu zvierat, veková hranica zákazníka a pod. a tiež za úplnosť a platnosť cestovných dokladov. Cestujúci sú povinní informovať sa o vízovej povinnosti u zastupiteľských úradov cieľových a tranzitných destinácií a bez súčinnosti cestovnej agentúry si zaobstarať všetky doklady požadované pre vstup do príslušných krajín, pre pobyt, prípadne tranzit - platný cestovný pas, vízum, doklad o zdravotnom poistení a pod. V prípade nesplnenia povinností je letecká spoločnosť oprávnená odmietnuť prepravu a všetky z toho vyplývajúce náklady cestujúcim vyúčtovať. Ak víza vybavuje pre cestujúceho cestovná kancelária, je cestujúci povinný odovzdať cestovnej agentúre všetky potrebné dokumenty, informovať pravdivo a úplne vo všetkých skutočnostiach a poskytnúť súčinnosť potrebnú pre vybavenie víz.
Cestovná agentúra nezodpovedá za neudelenie víz a prekročenie predpokladanej lehoty pre vydanie víz. Cestovná agentúra nenesie zodpovednosť ani za škodu, ujmu alebo iné negatívne dopady, ktoré cestujúcemu vzniknú v prípade nedodržania povinností, ktoré sú uvedené v tomto článku.
VI. CESTOVNÉ DOKLADY
Cestovná agentúra odovzdá doklady potrebné na poskytovanie objednaných služieb (napr. pokyny k zájazdu, letenku, poukaz/voucher pre hotel na poskytnutie dohodnutého ubytovania a stravovania a pod.) cestujúcemu najneskôr sedem dní pred začatím zájazdu. Ak je zmluva uzatvorená v čase kratšom ako sedem dní pred začatím zájazdu, cestovná agentúra odovzdá doklady cestujúcemu obratom po obdržaní od cestovnej kancelárie za skutočnosti, že je zájazd uhradený v plnej výške.
Vo výnimočných prípadoch môžu byť cestovné doklady zaslané aj poštou alebo pripravené na vyzdvihnutie na letisku. V takýchto prípadoch cestovná agentúra informuje cestujúceho o mieste a čase vyzdvihnutia dokladov. Cestovná agentúra nenesie zodpovednosť za poštové straty leteniek, cestovných dokladov a/alebo iných dokumentov. Cestujúci je povinný riadiť sa pokynmi usporiadateľa zájazdu/ služieb/ uvedenými v týchto dokumentoch, je povinný dostaviť sa včas na nástup na čerpanie služby. Cestovná agentúra nezodpovedá za škody cestujúcemu, ktoré boli spôsobené nedodržaním uvedených pokynov zo strany cestujúceho.
VII. ODSTÚPENIE OD ZMLUVY
Odstúpenie od Zmluvy o zájazde sa riadi Všeobecnými podmienkami pre účasť na zájazdoch konkrétnej cestovnej kancelárie, ktorá zájazd usporadúva. Cestujúci musí odstúpenie od zmluvy urobiť výhradne písomnou formou. Cestovná agentúra potvrdí prijatie žiadosti o odstúpenie od zmluvy v deň jeho prevzatia. Výška odstupného sa riadi podmienkami odstúpenia od zmluvy príslušnej cestovnej kancelárie.
ZÁKON č.170/2018 Z. z. o ZÁJAZDOCH - INFORMÁCIA PRE SPOTREBITEĽOV
Nový zákon chráni viac cestujúceho, priznáva mu viacej práv, čoho dôsledkom je prísnejšia právna úprava vzťahujúca sa na cestovné kancelárie. Rozšírenie povinností sa vzťahuje aj na cestovné agentúry ako sprostredkovateľov predaja zájazdov.
Zákon presnejšie vymedzuje čo je a čo nie je zájazd; nepoužíva pojem Zmluva o obstaraní zájazdu, ani pojem objednávateľ, ale podľa nového zákona sa uzatvára Zmluva o zájazde a to medzi cestujúcim a cestovnou kanceláriou.
Služba cestovného ruchu je (za službu cestovného ruchu sa považuje samostatná služba cestovného ruchu tzn. taká, ktorá vzhľadom na svoju podstatu nie je prirodzenou súčasťou inej služby cestovného ruchu)
1. preprava (napr. preprava cestujúcich lietadlom, loďou, vlakom, alebo autobusom), (preprava batožiny sa považuje za prirodzenú súčasť prepravy cestujúcich, ako aj preprava menšieho rozsahu, napr.preprava medzi letiskom a ubytovacím zariadením, preprava v rámci prehliadky mesta, atď.)
2. ubytovanie, ktoré nie je prirodzenou súčasťou prepravy a nie je určené na účel bývania, (za ubytovanie ako samostatnej službu cestovného ruchu sa nepovažuje nocľah poskytnutý počas cestnej, železničnej, leteckej alebo lodnej osobnej prepravy s výnimkou výletnej plavby, kde je ubytovanie považované za samostatnú službu cestovného ruchu vždy (tzv. „cruises“- okružné plavby, alebo plavby na lodi s potápaním); ubytovanie na účely bývania, vrátane dlhodobých jazykových kurzov sa nepovažuje za službu cestovného ruchu,
3. prenájom motorových vozidiel alebo dvojkolesových motorových vozidiel, ktoré si vyžadujú vodičský preukaz skupiny A (ide o nový samostatný druh služby cestovného ruchu),
4. iné služby cestovného ruchu, ktoré nie sú prirodzenou súčasťou prepravy, ubytovania alebo prenájmu motorových vozidiel (napr. prehliadka so sprievodcom, vstupenky na kultúrne a športové podujatia, do zábavných parkov, skipasy, prenájom športového výstroja, výlety do aquaparku...). Za službu cestovného ruchu sa nepovažujú finančné služby (napr. cestovné poistenie).
Čo je zájazd
Zákon zájazd vymedzuje pozitívne (čo sa považuje za zájazd), ale tiež negatívne (čo sa za zájazd nepovažuje).
Za zájazd sa považuje kombinácia najmenej dvoch rôznych druhov služieb cestovného ruchu (vymedzených vyššie v jednotlivých bodoch) zakúpených na účel tej istej cesty, a) ak služby cestovného ruchu skombinoval jeden obchodník, a to aj na požiadanie cestujúceho alebo podľa výberu cestujúceho uskutočneného pred uzatvorením Zmluvy o zájazde,
alebo
b) môže ísť aj o uzavretie samostatných zmlúv s jednotlivými poskytovateľmi služieb, tvoriacich jeden zájazd.
Za zájazd sa považuje aj kombinácia služieb, ktoré boli:
1. kúpené na jednom predajnom mieste, pričom výber služieb musí byť vykonaný pred tým, než cestujúci súhlasil so zaplatením v rámci jedného rezervačného procesu (nákupný košík),
2. ponúkané alebo predávané za súhrnnú alebo celkovú cenu,
3. ponúkané alebo predávané pod označením "zájazd", „balík služieb cestovného ruchu“, „kombinovaná ponuka“
4. kombinované cestujúcim po uzatvorení zmluvy, ktorá oprávňuje cestujúceho na výber z rôznych druhov služieb cestovného ruchu (darčekový poukaz),
5. zakúpené od rôznych obchodníkov prostredníctvom prepojených online rezervačných systémov, pri ktorých obchodník zasiela meno a priezvisko, platobné údaje a elektronickú adresu cestujúceho ďalšiemu obchodníkovi a s týmto obchodníkom sa uzatvorí zmluva o službe cestovného ruchu najneskôr 24 hodín po potvrdení rezervácie prvej služby cestovného ruchu.
Čo nie je zájazd
Za zájazd sa nepovažuje kombinácia jedného druhu služby cestovného ruchu uvedenej v prvom, druhom alebo treťom bode (ubytovanie, preprava, prenájom motorových vozidiel) a jednej alebo viacerých iných služieb cestovného ruchu uvedenej v štvrtom bode (napr. prehliadka so sprievodcom, vstupenky na kultúrne a športové podujatia, do zábavných parkov),
ak
a) tieto iné služby cestovného ruchu nie sú ponúkané ako podstatná súčasť kombinácie služieb cestovného ruchu ani inak nepredstavujú jej podstatný prvok alebo ak cena týchto iných služieb cestovného ruchu nie je viac ako 25 % z celkovej ceny kombinácie služieb cestovného ruchu,
b) si cestujúci vybral a zakúpil tieto iné služby cestovného ruchu až po začatí poskytovania služby cestovného ruchu uvedenej v prvom, druhom alebo treťom bode (ubytovanie, preprava, prenájom motorových vozidiel) (napr. cestujúcemu je po príchode do ubytovacieho zariadenia poskytnutá možnosť zakúpiť si lístok na kultúrne podujatie, ktorú sa rozhodne využiť a vstupenku si v priebehu pobytu v ubytovacom zariadení zakúpi).
Stačí, aby bola splnená jedna z týchto podmienok, aby sa kombinácia služieb cestovného ruchu nepovažovala za zájazd.
Čo sú spojené služby cestovného ruchu
Spojenou službou cestovného ruchu je kombinácia najmenej dvoch rôznych druhov služieb cestovného ruchu zakúpených na účely tej istej cesty, ktoré netvoria zájazd, pričom s jednotlivými poskytovateľmi služieb sú uzatvorené samostatné zmluvy, ak je cestujúcemu:
a) sprostredkovaný počas jednej návštevy predajného miesta samostatný výber každej služby cestovného ruchu a samostatná platba za každú službu, alebo
b) cieleným spôsobom sprostredkované obstaranie najmenej jednej dodatočnej služby cestovného ruchu od iného obchodníka. Zmluva s takýmto iným obchodníkom sa pritom musí uzatvoriť najneskôr do 24 hodín po potvrdení objednávky prvej služby cestovného ruchu.
Príklady spojených služieb cestovného ruchu:
Ak si cestujúci prostredníctvom webovej stránky rezervuje ubytovanie ako prvú službu cestovného ruchu a v rámci potvrdenia o rezervácii mu ubytovacie zariadenie ponúkne na tej istej webovej stránke vypožičanie motorového vozidla spolu s cenou za službu príp. zn. mot. vozidiel. Transakcia s mot. vozidlom je uskutočnená prostredníctvom tej istej stránky, pre účely tej istej cesty, ale vybraná a zaplatená osobitne. O spojené služby cestovného ruchu pôjde aj v prípade ak si cestujúci v prevádzkarni cestovnej kancelárie zarezervuje letenku do konkrétnej destinácie a po zaplatení ho cestovná kancelária osloví s ponukou zakúpiť si v danej destinácii aj ubytovanie. Následne vyberú z katalógu vhodné ubytovacie zariadenia, pričom s cestujúcim uzatvorí osobitnú zmluvu a cestujúci za túto službu cestovného ruchu bude platiť osobitne. V prípade, ak by však cestujúci odišiel a vrátil by sa neskôr so záujmom zakúpiť si ubytovanie, nešlo by už o spojené služby cestovného ruchu, ale o ďalšiu samostatnú službu cestovného ruchu, pretože by už nešlo o sprostredkovanie počas jednej návštevy.
Aké informácie musia byť poskytnuté cestujúcemu pred uzatvorením Zmluvy o zájazde
Cestovná kancelária alebo cestovná agentúra musia cestujúcemu poskytnúť informácie týkajúce sa:
- cieľové miesto, trasa cesty, termín začatia a skončenia zájazdu, dĺžka pobytu, a ak ide o zájazd, ktorého súčasťou je ubytovanie, aj počet nocí, počas ktorých je poskytnuté ubytovanie,
- druh a kategória dopravného prostriedku, trieda a dopravné spojenia, čas odchodu a návratu, a ak ešte nie je určený presný čas, približný čas odchodu a návratu a predpokladané miesta a trvanie zastávok,
- názov, poloha, kategória, trieda, vybavenosť a základné charakteristické znaky ubytovacieho zariadenia; pri triede ubytovacieho zariadenia sa uvádza aj informácia o krajine, podľa ktorej je ubytovacie zariadenie klasifikované,
- spôsob, rozsah a forma stravovania,
- program v mieste pobytu, výlety, exkurzie alebo iné služby zahrnuté v celkovej cene zájazdu,
- informácia, či sa niektoré zo služieb cestovného ruchu poskytnú cestujúcemu v rámci skupiny, a ak je to možné, informácia o približnej veľkosti skupiny, ak to nie je zrejmé z kontextu,
- informácia o cudzom jazyku, ak je iná služba cestovného ruchu poskytovaná v cudzom jazyku (napr. služby sprievodcu),
- informácia o všeobecnej vhodnosti cesty pre osoby so zníženou pohyblivosťou a na žiadosť cestujúceho aj presné informácie o vhodnosti cesty, s prihliadnutím na potreby cestujúceho,
- názve alebo obchodnom mene, sídle právnickej osoby alebo mieste podnikania fyzickej osoby, telefónnom kontakte a adrese elektronickej pošty cestovnej kancelárie; pri predaji zájazdu prostredníctvom inej cestovnej kancelárie alebo cestovnej agentúry sa poskytujú uvedené informácie aj o tejto cestovnej kancelárii alebo o cestovnej agentúre,
- celkovej cene zájazdu vrátane daní a všetkých poplatkov, alebo ak tieto náklady a poplatky nemožno určiť pred uzatvorením zmluvy o zájazde, upozornenie o druhoch dodatočných nákladov, ktoré ešte môžu byť zahrnuté do celkovej ceny zájazdu,
- platobných podmienkach, vrátane povinnosti cestujúceho zaplatiť zálohu a jej výšku, platobných podmienkach pre zaplatenie zvyšnej časti ceny alebo o povinnosti poskytnúť na žiadosť inú finančnú zábezpeku a o podmienkach, ktoré sa na ňu vzťahujú,
- podmienke dosiahnutia minimálneho počtu cestujúcich na realizáciu zájazdu a lehote podľa ktorej musí byť cestujúci písomne informovaný o odstúpení od zmluvy o zájazde z dôvodu nedosiahnutia minimálneho počtu cestujúcich,
- všeobecných údajoch, ktoré sa týkajú pasových požiadaviek a vízových požiadaviek vrátane predpokladanej lehoty na vydanie víz, a o zdravotných požiadavkách v cieľovom mieste,
- práve cestujúceho odstúpiť od zmluvy o zájazde kedykoľvek pred začatím zájazdu súčasne so zaplatením odstupného dohodnutého v zmluve o zájazde,
- poistení pre prípad krytia nákladov spojených s odstúpením od zmluvy o zájazde zo strany cestujúceho alebo iných nákladov, ktoré môžu vzniknúť cestujúcemu najmä v prípade nehody, ochorenia alebo smrti,
- informácie o ochrane pre prípad úpadku, ktorú má zabezpečenú cestovná kancelária, s ktorou cestujúci uzatvára zmluvu o zájazde.
Povinné predzmluvné informácie musia byť poskytnuté cestujúcemu na príslušných formulároch, ktoré tvoria prílohu zákona.
Aké informácie musia byť poskytnuté cestujúcemu pred sprostredkovaním spojených služieb cestovného ruchu
Cestovná kancelária je povinná informovať cestujúceho o tom, že nekupuje zájazd a nebude požívať ochranu ako pri kúpe zájazdu a že za služby nesú zodpovednosť ich jednotliví poskytovatelia. Súčasne musí informovať o povinnosti poskytovať ochranu pre prípad úpadku cestovnej kancelárie a to na refundáciu iba tých platieb, ktoré zaplatil cestujúci priamo cestovnej kancelárii, príp. aj na repatriáciu, ak je cestovná kancelária prepravcom a teda za prepravu zodpovedá.
Čo musí obsahovať Zmluva o zájazde (alebo Potvrdenie o zájazde)
Zmluva o zájazde musí obsahovať, okrem Predzmluvných informácií, aj ďalšie zákonom stanovené náležitosti a to:
-osobitné požiadavky cestujúceho, s ktorými cestovná kancelária súhlasila,
- informácia o tom, že cestovná kancelária nesie zodpovednosť za poskytovanie zájazdu a je povinná poskytnúť pomoc, ak sa cestujúci ocitne v ťažkostiach,
- názov a sídlo poskytovateľa ochrany pre prípad úpadku a jeho kontaktné údaje,
- meno, adresu, elektronickú adresu a telefonický kontakt, prípadne faxový kontakt cestovnou kanceláriou povereného zodpovedného zástupcu alebo iného subjektu, prostredníctvom ktorého má cestujúci možnosť s cestovnou kanceláriou rýchlo a účinne komunikovať,
- informáciu o oznamovacej povinnosti cestujúceho v prípade, ak niektorá zo služieb cestovného ruchu nie je riadne poskytnutá,
- informácie, ktoré umožňujú priamy kontakt s maloletým alebo s osobou, ktorá za maloletého nesie zodpovednosť v mieste pobytu, ak na základe zmluvy o zájazde, ktorej súčasťou je ubytovanie, cestuje maloletý bez sprievodu rodiča alebo inej oprávnenej osoby,
- informácie o postupoch uplatňovania a vybavovania reklamácií, sťažností a podnetov cestujúcich a o možnosti a podmienkach riešenia sporu prostredníctvom systému alternatívneho riešenia sporov podľa zákona č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
- informácie o práve cestujúceho postúpiť zmluvu o zájazde inému cestujúcemu.
Možnosť cestujúceho, ktorý uzatvoril Zmluvu o zájazde za seba poslať náhradníka
Nepredvídané udalosti môžu zabrániť cestujúcemu zúčastniť sa v plánovanom termíne zájazdu, je preto prípustné, za splnenie určitých podmienok, aby miesto cestujúceho nastúpila na zájazd iná osoba spĺňajúca dohodnuté podmienky účasti na zájazde. Zákon hovorí o postúpení zmluvy o zájazde, v praxi uvedené znamená len toľko, že cestovnej kancelárií cestujúci oznámi osobu, ktorá ho nahradí. Nevyhnutné je toto oznámenie vykonať na trvanlivom nosiči (napr. na papieri, e-mailom) najneskôr sedem dní pred začatím zájazdu (ak zmluva o zájazde neobsahuje dohodu o kratšej lehote) a súčasťou tohto oznámenia musí byť aj súhlas nového cestujúceho s postúpením zmluvy o zájazde. Pôvodný a nový cestujúci spoločne a nerozdielne zodpovedajú za zaplatenie ceny zájazdu alebo jej zvyšnej časti a tiež skutočných vynaložených nákladov, ktoré cestovnej kancelárii vznikli v súvislosti so zmenou cestujúceho a o ktorých ich cestovná kancelária informovala. Cestovná kancelária je povinná novému cestujúcemu preukázať vznik dodatočných nákladov v dôsledku postúpenia zmluvy o zájazde. (napr. poplatok v súvislosti s letenkou – mnohí leteckí prepravcovia neumožňujú zmenu mena na letenke a preto súvisiace náklady s tým spojené môžu byť pomerne vysoké).
Možnosť cestovnej kancelárie zmeniť cenu zájazdu
Cena zájazdu zahŕňa cenu jednotlivých služieb cestovného ruchu, ktoré tvoria zájazd, vrátane daní, všetkých nákladov a poplatkov.
Informácia o cene zájazdu musí byť cestujúcemu poskytnutá ešte pred uzatvorením Zmluvy o zájazde. V prípade, ak predávajúci zájazdu neposkytne pred uzatvorením Zmluvy o zájazde informáciu o celkovej cene zájazdu vrátane daní, všetkých nákladov a poplatkov, alebo neupozorní na dodatočné náklady a poplatky, ktoré ešte môžu byť zahrnuté do celkovej ceny zájazdu, cestujúci nemá povinnosť ich uhradiť.
Zvýšenie ceny zájazdu je možné iba vtedy, ak došlo:
- k zmene ceny pohonných látok alebo iných zdrojov energie na prepravu cestujúcich, alebo
- k zmene výšky daní alebo poplatkov zavedených treťou stranou, ktorá nie je priamo zapojená do výkonu služieb cestovného ruchu, ktoré sú súčasťou zájazdu (vrátane miestnej dane za ubytovanie, turistických poplatkov, letiskových poplatkov alebo poplatkov za nástup/nalodenie prípadne výstup/vylodenie v prístavoch a na letiskách), alebo
-k zmene výmenných kurzov týkajúcich sa zájazdu,
pričom v zmluve musí byť uvedené, že cestovná kancelária môže zvýšiť cenu a tiež, že cestujúci má právo na zníženie ceny zodpovedajúce zníženiu týchto nákladov. Bez toho, aby Zmluva o zájazde obsahovala tieto ustanovenia, nemôže cestovná kancelária zvýšiť cenu zájazdu.
Cestujúci je oprávnený odstúpiť od Zmluvy o zájazde bez zaplatenia odstupného, ak cestovná kancelária navrhuje zvýšenie ceny o viac ako 8% celkovej ceny.
Zvýšenie ceny spoločne s jeho odôvodnením musí byť v podobe oznámenia umiestnenom na trvanlivom nosiči (najmä papier, e-mail, USB kľúč, CD, DVD, pamäťová karta alebo pevný disk počítača) cestujúcemu preukázateľne odoslané najneskôr 20 dní pred začiatkom zájazdu, inak cestovná kancelária stratí nárok na zaplatenie rozdielu v cene zájazdu.
Možnosť cestovnej kancelárie zmeniť iné podmienky Zmluvy o zájazde
Okrem ceny zájazdu môže cestovná kancelária pred začatím zájazdu jednostranne zmeniť aj iné podmienky zájazdu, ale iba v prípadoch, ak si toto právo vyhradila v Zmluve o zájazde, zmena sa netýka zásadnej zmeny Zmluvy o zájazde a cestovná kancelária informuje cestujúceho o zmene jasným, zrozumiteľným a určitým spôsobom na trvanlivom nosiči – ide o kumuláciu splnenia podmienok. Zásadné zmeny Zmluvy o zájazde sa týkajú zmien základných znakov služieb cestovného ruchu (napr. cieľové miesto, trasa cesty, termín začatia a skončenia zájazdu, dĺžka pobytu...), alebo cestovná kancelária nemôže splniť osobitné požiadavky cestujúceho, s ktorými súhlasila, alebo navrhne cestujúcemu zvýšiť cenu zájazdu o viac ako 8%. V prípadoch zásadných zmien Zmluvy o zájazde, je cestovná kancelária povinná bezodkladne informovať o tom cestujúceho na trvanlivom nosiči. Cestovná kancelária určí lehotu na to, aby sa cestujúci rozhodol, či tieto zmeny akceptuje alebo sa rozhodne od zmluvy odstúpiť. Ak by sa rozhodol cestujúci od zmluvy odstúpiť, nie je povinný zaplatiť odstupné. Cestovná kancelária môže poskytnúť náhradný zájazd. Ak nemá cestujúci záujem ani o ten, je cestovná kancelária povinná najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia odstúpenia od zájazdu cestujúcim, vyplatiť mu ním zaplatené finančné prostriedky. Právo cestujúceho na náhradu škody týmto zostáva zachované.
Možnosť odstúpiť od zmluvy pred začatím zájazdu
Cestujúci môže kedykoľvek pred začatím zájazdu odstúpiť od Zmluvy o zájazde, pričom je povinný zaplatiť cestovnej kancelárii odstupné. Výška odstupného musí zohľadňovať čas odstúpenia od Zmluvy o zájazde pred začatím zájazdu, predpokladané zníženie nákladov v dôsledku neposkytnutia služieb cestovného ruchu tvoriacich zájazd cestujúcemu a predpokladaný príjem z náhradného predaja služieb cestovného ruchu. Na žiadosť cestujúceho je cestovná kancelária povinná poskytnúť odôvodnenie výšky odstupného. Cestujúci má právo odstúpiť od Zmluvy o zájazde bez povinnosti zaplatiť odstupné, ak poskytovanie zájazdu výrazne ovplyvnia neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti (napr. vojna, terorizmus, významné riziká pre ľudské zdravie - prepuknutie vážnej choroby v cestovnej destinácii, prírodné katastrofy – záplavy, zemetrasenia, alebo poveternostné podmienky, ktoré znemožňujú bezpečne cestovať do destinácie, tak ako bolo dohodnuté v Zmluve o zájazde). Cestujúci má vtedy nárok na vrátenie všetkých platieb, ktoré za zájazd zaplatil. Stanovené sú prípady, kedy od Zmluvy o zájazde je oprávnená odstúpiť aj cestovná kancelária:
- ak sa nedosiahol minimálny počet účastníkov zájazdu a táto podmienka bola uvedená aj s lehotami na odstúpenie v Zmluve o zájazde, najneskôr však 20 dní pred začatím zájazdu, ak ide o cestu, ktorá trvá dlhšie ako 6 dní, 7 dní pred začatím zájazdu, ak ide o cestu, ktorá trvá od 2 dní do 6 dní, 48 hodín pred začatím zájazdu, ak ide o cesty, ktoré trvajú menej ako 2 dni,
- ak ide o neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré bránia cestovnej kancelárii plniť Zmluvu o zájazde a cestovná kancelária oznámi cestujúcemu odstúpenie od Zmluvy o zájazde bezodkladne pred začatím zájazdu.
Novinkou je zákonom priznané právo cestujúcemu odstúpiť od Zmluvy o zájazde bez uvedenia dôvodu do 14 dní od uzatvorenia zmluvy mimo predajného miesta, bez povinnosti zaplatiť odstupné (napr. Zmluva o zájazde uzatvorená na výstaviskách). Z tohto práva sa vylučujú zájazdy, ktorých cena je znížená z dôvodu ich poskytnutia v krátkom čase po uzatvorení Zmluvy o zájazde (tzv. „last minute“). V tomto prípade je potrebné zdôrazniť, že táto možnosť odstúpenia sa nevzťahuje na zmluvy uzatvorené na diaľku (napr. na zmluvy uzatvorené prostredníctvom mobilných aplikácií, internetu, callcentier a pod.).
Kto zodpovedá za poskytovanie zájazdu, postup uplatnenia nárokov v prípade porušenia zmluvy o zájazde, povinnosť cestovnej kancelárie poskytnúť pomoc
Služby cestovného ruchu musia byť poskytnuté v súlade so Zmluvou o zájazde. Za porušenie Zmluvy o zájazde nesie zodpovednosť cestovná kancelária, a to aj vtedy, ak majú povinnosti iní poskytovatelia služieb cestovného ruchu poskytovaných v rámci zájazdu. Ak nie je niektorá zo služieb cestovného ruchu poskytnutá v súlade so zmluvou, alebo ak nemá vlastnosti, ktoré cestujúci s ohľadom na ponuku a zvyklosti dôvodne očakával, cestujúci je povinný bezodkladne túto skutočnosť oznámiť cestovnej kancelárii alebo jej poverenému zástupcovi. Cestovná kancelária je povinná v primeranej lehote určenej cestujúcim vykonať nápravu, ak je to vzhľadom na okolnosti možné alebo ak to cestovnej kancelárii nespôsobí neprimerané náklady.
Ak cestovná kancelária nevykoná nápravu, ponúkne cestujúcemu náhradné služby cestovného ruchu, pričom tieto musia byť rovnakej alebo vyššej kvality, bez dodatočných nákladov pre cestujúceho, alebo nižšej kvality, s ponukou primeranej zľavy.
Cestujúci môže odmietnuť náhradné služby cestovného ruchu ponúknuté cestovnou kanceláriou, ak náhradné služby cestovného ruchu nie sú porovnateľné so službami uvedenými v Zmluve o zájazde alebo ponúknutá zľava z ceny zájazdu za služby cestovného ruchu nižšej kvality nie je primeraná. Ak poskytnutie náhradných služieb cestovného ruchu cestujúci odmietne alebo ich nemôže z objektívnych dôvodov prijať, cestujúci pokračuje v užívaní služieb cestovného ruchu, ktoré sú predmetom oznámenia a cestovná kancelária poskytne cestujúcemu primeranú zľavu z ceny zájazdu. Ak cestovná kancelária nevykoná nápravu a ani nezabezpečí cestujúcemu náhradné služby cestovného ruchu, cestujúci má v takom prípade právo vykonať nápravu sám a požadovať od cestovnej kancelárie náhradu účelne vynaložených nákladov s tým spojených. Cestujúci môže uplatniť aj odstúpenie od zmluvy a požadovať primeranú zľavu z ceny zájazdu za služby cestovného ruchu, ktoré neboli poskytnuté riadne a včas, ak ide o podstatné porušenie zmluvy.
Cestovná kancelária je povinná v spolupráci s cestujúcim vyhotoviť písomný záznam a jeho kópiu odovzdať cestujúcemu ak:
• nevykoná nápravu a ani neposkytne cestujúcemu náhradné služby rovnakej alebo vyššej kvality bez dodatočných nákladov pre cestujúceho
• zabezpečí cestujúcemu náhradné služby cestovného ruchu nižšej kvality,
• cestujúci náhradné služby cestovného ruchu odmietne alebo ich nemôže z objektívnych príčin prijať,
• cestujúci vykoná nápravu sám.
Predĺžila sa lehota na uplatnenie reklamácie a cestujúci má právo uplatniť reklamáciu zájazdu do dvoch rokov od skončenia zájazdu, priloží písomný záznam, ak ho má k dispozícii. Cestovná kancelária musí reklamáciu vybaviť najneskôr do 30 dní odo dňa jej uplatnenia. Cestujúci má právo všetky podnety (oznámenia, žiadosti, reklamácie, sťažnosti) týkajúce sa zájazdu, doručovať priamo aj cestovnej agentúre, prostredníctvom ktorej si zájazd zakúpil a cestovná agentúra je povinná doručený podnet bezodkladne postúpiť cestovnej kancelárii (deň doručenia podnetu cestovnej agentúre sa považuje za deň doručenia cestovnej kancelárii).
Cestovná kancelária je povinná poskytnúť primeranú pomoc cestujúcemu v ťažkostiach bezodkladne, najmä poskytnutím vhodných informácií o službách zdravotnej starostlivosti, miestnych orgánoch a zastupiteľskom úrade Slovenskej republiky, pomoci cestujúcemu s komunikáciou na diaľku a s nájdením náhradného riešenia problému. Za poskytnutie pomoci cestujúcemu v ťažkostiach, v ktorých sa ocitol v dôsledku svojho úmyselného konania, je cestovná kancelária oprávnená požadovať od cestujúceho úhradu, ktorej výška nesmie presahovať skutočné náklady, ktoré cestovnej kancelárie v tejto súvislosti vznikli.
Kto vykonáva dohľad nad Zákonom
Orgánom dohľadu nad zákonom č. 170/2018 Z.z o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov je Slovenská obchodná inšpekcia. V prípade zistenia porušenia povinností vyplývajúcich cestovnej kancelárii alebo cestovnej agentúry z tohto zákona, cestujúci sa môže obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu podaním podnetu na vykonanie kontroly. Informácie o podávaní podnetov sa nachádzajú na stránke www.soi.sk v sekcii Podávanie podnetov, sťažností, návrhov a žiadostí.